Březen – měsíc knihy.
My, kteří máme již dětství za sebou, pamatujeme tento knižní svátek. Poprvé se historie Měsíce knihy začala psát v roce 1955. Až do roku 1989 měl „Březen – měsíc knihy“ ideově-výchovné poslání. Po sametové revoluci přišlo mnoho změn a na trh začala pronikat vizuální a elektronická média. Tištěná kniha najednou přišla o své výsadní postavení, což se projevilo v přejmenování Měsíce knihy na Měsíc knihy a internetu. Obava, že internet vytlačí knihu, není opodstatněná. Kniha v tištěné podobě zůstane nenahraditelným společníkem mnoha lidí a internet bude žít vedle ní. Nejsou důležité knihy, které jsou uvnitř knihoven, ale čtenáři, kteří knihy čtou!
Proč číst dětem?
Všichni bezpochyby víme, že čtení pohádek nebo různých jiných dětských knížek, příběhů či leporel je pro dětský zdravý vývoj prospěšné. Rodičům se často nechce vzít do ruky knihu, protože jsou prostě unavení, přepracovaní nebo potřebují ještě udělat večeři a uklidit. Přitom bychom si měli uvědomit, že jsou to právě oni, kdo dětem ukáže lásku ke knihám. Tu vybudujete už ve velmi ranném věku, kdy dítě ještě viditelně na čtení nereaguje. Postupem času se jeho účast bude zvyšovat a zjistíte, že čtení má mnoho přínosů:
- Při čtení vytváříte pevné pouto mezi vámi. Není potřeba, aby dítě umělo číst. Začněte co nejdříve a udělejte si s dětmi společný rituál čtení knížek na dobrou noc. Děti milují, když se jim rodiče věnují.
- Čtením rozvíjíte komunikační dovednosti dítěte. Dítě se učí posloucháním příběhu od rodiče tvořit věty a rozšiřovat slovní zásobu. Zároveň trénujete svou paměť a soustředění.
- Knihy dávají prostor pro dětskou fantazii a představivost. Při čtení se učí rozpoznávat realitu a svět fantazie. Děti jsou úžasné v tom, že se umějí ztotožnit s hrdiny příběhů a prožít celý příběh. Učí se rozpoznávat hodnoty dobra a zla a postupně si tvoří vlastní hodnotový žebříček.
- Čtení pomáhá spisovnému jazyku, správné výslovnosti a artikulaci. Dítě posloucháním pozoruje a naslouchá textu, který mu rodiče předčítají. Začne rozlišovat mezi slovy a větami, tvořit jednoduché větné struktury. Právě období ranného dětství je klíčovým obdobím pro rozvoj předčtenářské gramotnosti.